『マイノリティの社会参加』和文/英文要旨、英語論文全文
リテラシーズ叢書3
マイノリティの社会参加―障害者と多様なリテラシー
Mainoritî no shakaisanka: Shôgaisha to tayôna riterashî
(Literacies of the minorities: Constructing a truly inclusive society)
佐々木倫子編
SASAKI, Michiko
*和文論文(9編)の要旨のダウンロード
Click here to download abstracts of Japanese papers.
→English
→Japanese
*英文論文は論文名をクリック
Please click the titles below of the English chapters you would like to read.
目次
Table of contents
第1部 当事者が語る教育と社会の現実
Educational and Social Realities as Related by the Minorities, Tohjisha
1.ビジュアル・リテラシーの重要性―1ディスレクシア当事者の声(神山 忠)
The Importance of Visual Literacy: Voice of a Dyslexic Tohjisha
KOYAMA, Tadashi
2.テクノロジーとリテラシーの多様性―1ロービジョン当事者の声(森田 茂樹)
Varieties in Technology and in Literacy: Voice of a Low Vision Tohjisha
MORITA, Shigeki
3.聴者の家庭に生まれた1ろう者の声(小野 広祐)
Voice of a Deaf Person: Born into a Hearing Family
ONO, Kosuke
4.デフファミリーに生まれた1ろう者の声(川島 清)
Voice of a Deaf Person: Born into a Deaf Family
KAWASHIMA, Kiyoshi
5.モンスターの分析―不確かな人類学とろうのスーパーヒーローの生い立ち(ヴァレンティ,ジョセフ M)
Monster’s Analysis: Vulnerable Anthropology and Deaf Superhero-becomings
VALENTE, Joseph M.
6.ろう者がろう者に聞く―ろう学校でリテラシーは育成されたか(中山 慎一郎)
The Deaf Ask the Deaf: Has Literacy Been Developed At Deaf Schools?
NAKAYAMA, Shinichiro
第2部 当事者と社会参加
Tohjisha and Social Participation
7.当事者と非当事者(斉藤 道雄)
Tohjisha and Non-Tohjisha
SAITO, Michio
9.ろう児に対する教育政策―障害児教育かマイノリティ言語教育か(岡 典栄)
Educational Policy for Deaf Children: Special Education or Language Education for a Linguistic Minority?
OKA, Norie
第3部 社会のバリアフリー化と多様なリテラシー
A Barrier-Free Society and Diverse Literacy
10.情報のユニバーサルデザイン(あべ やすし)
Universal Design for Information
ABE, Yasusi
11.ろう児のバイリンガル・リテラシーの育成(ガラテ,マリベル)
Developing Bilingual Literacy in Deaf Children
Maribel Gárate
12.マイノリティと多様なリテラシー(佐々木 倫子)
Minorities and Diverse Literacy
SASAKI, Michiko